Menu
Polecamy

Bezpieczeństwo

Alerty bezpieczeństwa 

 SPRAWDŹ  

Nie daj się oszustom! Poznaj metody, z których najczęście korzystają.

 

Phishing

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej. Oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy.

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

  • niewielkiej kwoty, którą masz dopłacić do przesyłki,
  • bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które możesz zdobyć,
  • podejrzanych logowań na Twoim koncie,
  • problemów z Twoim kontem lub płatnością,
  • niekompletnych danych, które musisz potwierdzić,
  • niezapłaconej faktury, którą masz opłacić.

Jak się chronić?

  • Zanim klikniesz w link lub pobierzesz jakiś plik, upewnij się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
  • Filtruj spam i zainwestuj w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym.
  • Czytaj powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontroluj przelewy na swoim koncie.

 

Vishing i spoofing

 

Vishing – co to jest?

To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod pracowników banków i innych zaufanych instytucji, np. policjantów. Oszuści chcą w ten sposób zdobyć Twoje poufne dane (np. login i hasło do bankowości internetowej) lub nakłonić Cię do określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia).

 

Spoofing – co to jest?

To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod inne urządzenia lub innego użytkownika. Oszuści zmieniają numer telefonu, adres e-mail czy adres IP, z których się kontaktują. Zawsze dobrze przygotowują się do rozmowy, aby była ona wiarygodna i uśpiła Twoją czujność.

 

Jak się chronić?

  • Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer karty, CVV, data ważności).
  • Dokładnie czytaj treść SMS-ów i komunikatów z aplikacji mobilnej, które dostajesz.
  • Jeżeli jakakolwiek rozmowa wzbudza Twoje wątpliwości lub niepokój, rozłącz się. Chwilę później samodzielnie połącz się z instytucją, z której dzwonił rzekomy przedstawiciel. Koniecznie wpisz numer samodzielnie – nie oddzwaniaj na wcześniejsze połączenie.
  • Nie instaluj dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, za pomocą których logujesz się do aplikacji bankowej. Nie zgadzaj się na alternatywny kontakt mailowy czy SMS-owy.

 

 

Fałszywe inwestycje

To metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod maklerów i brokerów giełdowych. Proponują nowe możliwości zainwestowania Twoich środków, które np. wcześniej nie były dostępne na rynku dla każdego. Doskonale przedstawiona oferta staje się przekonująca, przez co ciężko rozpoznać kłamstwo. Co więcej, oszuści bardzo często wykorzystują wizerunki znanych osób czy firm. Dzięki temu oferta i możliwość szybkiego oraz wysokiego zarobku wydają się jeszcze bardziej wiarygodne. Oszuści stosują oprogramowanie do zdalnej obsługi urządzenia.

Jak się chronić?

  • Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer karty, CVV, data ważności).
  • Nie instaluj dodatkowego oprogramowania (np. AnyDesk) na urządzeniach, z których logujesz się do aplikacji bankowej.
  • Jeśli otrzymasz przelew z obcego rachunku, który wygląda jak „zwykły” od innej osoby, nie przekazuj go dalej. Jeśli to zrobisz, weźmiesz udział w przestępstwie – praniu pieniędzy. Omijaj podejrzane inwestycje. Zawsze przemyśl wszystkie za i przeciw.
  • Jeśli masz podejrzenie, że to oszustwo, zadzwoń na policję.

 

Bezpieczena bankowość internetowa

  • Nie loguj się do bankowości internetowej z linku w mailu lub SMS-ie, ani przez link z wyszukiwarki.
  • Nigdzie nie podawaj nikomu swoich danych, danych karty oraz loginów i haseł.
  • Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, oraz ważność ich certyfikatów.
  • Twórz bezpieczne hasła – skomplikowane i unikatowe. Nie zapisuj ich na kartkach ani w komputerze.
  • Do bankowości loguj się tylko na swoich urządzeniach, przez bezpieczną sieć.
  • Wyloguj się po każdej sesji.

Bezpieczeny komputer i telefon

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie (system, aplikacje, przeglądarkę, programy antywirusowe).
  • Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym/antymalware.
  • Nie podłączaj pendrive’a i telefonu do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa.
  • Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store.
  • Zabezpieczaj urządzenia hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
  • W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez infolinię banku.

Bezpieczene kontakty w sieci

  • Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Zanim zrobisz to, do czego Cię namawia, skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która ją wysłała.
  • Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
  • Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
  • Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
  • Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na infolinię.
  • Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
  • Czytaj opinie o sklepach internetowych.
  • Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN-u.

Bezpieczeństwo transakcji kartowych

  •  podpisz swoją kartę najlepiej imieniem i nazwiskiem
  • nie noś PIN-u  razem z kartą
  • nie udostępniaj nikomu PIN-u
  • chroń numer karty i wartość CVV2 lub CVC2
  • przesłaniaj ręką klawiaturę bankomatu lub terminala podczas wprowadzania numeru PIN
  • zapamietaj lub wprowadź do telefonu numer 828828828  pod którym możesz zastrzec swoja kartę ( w przypadku jej zgubienia, kradzieży)

 

 

 

 

Infolinia dla klientów Call Center

 

Chcesz zastrzec lub aktywować kartę? Zgubiłeś lub skradziono Ci kartę? Nie możesz zalogować się do konta SGB24?

 

Konsultanci Infolinii SGB dostępni są przez całą dobę. Udzielą Ci pomocy i odpowiedzą na Twoje pytania pod numerami telefonów:

  • 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora)

 

Wszystkie rozmowy są rejestrowane.